Course description

Name of course

Strategy and Innovation

Course code

21GE032

Academic year

2019 - 2020

Cycle

Number of credits

5

Number of hours

60

Quadrimestre

1-2

Pondération

Site

Anjou

Language of instruction

English

Main teacher

MOEREMANS Luc

Objectifs et contribution de l'Unité d'Enseignement au programme

Enable future managers to develop a strategic mindset based on sound knowledge of strategic principles 
Provide the tools and references to structure strategic thinking and innovation management 
Foster critical thinking in business management and innovation strategy
Objectives in terms of Knowledge Acquisition 
? Master the vocabulary and all concepts of strategic thinking, strategic decision, with a focus on 
innovation 
? Understand the innovation process and the strategic impact of innovation on business performance 
? Recognize the management tools contributing to innovation strategy development 
? Identify the Management Gurus and Authors and their contribution to Business Strategy & Innovation 
? Deep awareness of economic and technology, political and social, business and society, management 
and ethical related issues and trends confronting business development 
? Keen awareness of business historical innovation and strategic decisions and their impact on 
corporate performance and society evolution 
Objectives in terms of Personal Development 
? Ability to use diversified information sources, enhance research skills; to connect ideas, events, 
techniques and build logical thinking 
? Ability to bridge theories and realities of business strategy and innovation management in today’s 
business environment 
? Demonstrate creativity and innovation mindset
? Capacity to develop a critical perspective on business innovation and strategic management 
? Capability to communicate in a rigorous and structured way an innovation roadmap based on sound 
strategic analysis and personal perspectives, recognizing the business strategy and the innovation 
issues and trends 
? Develop curiosity and appreciation of business environment, explore new ways, challenge the 
conventional mindset, innovate in the context of contemporary management issues 

Prerequisites and co-requisites

This course is accessible to Business Engineering students who have followed the education in management, 
economy, law or social sciences as well as the Business Engineer specialization in quantitative methodology or 
sciences and technology expected at the end of the Bachelor degree. 
A level in English sufficient for an active participation and understanding is required. 
Business level reading and writing skills in English are necessary. 
The pedagogy of this class requires a full time presence throughout the full academic year. 

Content description

The course covers four parts: 
a) Corporate strategy as a challenge, as a mindset, as a process
b) Innovation strategy: types of innovation, innovation impact, innovation processes 
c) Innovation research in a specific industrial or societal context 
d) Innovation workshops: practicing innovation 

Teaching methods

The course includes class lectures, operational management experience sharing, personal research, and team 
project enabling the students to meet the objectives of the course and to be evaluated accordingly.   
The course is based on multiple interactions with the students:
? Class room presentation (Q1): up to 30 hours of class room presentation are dedicated to the 
comprehensive review of the fundamentals of strategy & innovation, illustrated with case studies and 
current business examples. 
? Management Conferences (Q1): fully integrated in the program, a number of conferences by CEOs 
sharing their management and operational experience in strategy and innovation. 
? Innovation Workshops by groups (Q2): smaller project groups are organized by specific themes to 
address issues related to innovation strategy topic and context. 
? Individual Reading: selected articles or studies are provided to broaden and deepen the knowledge 
and critical views of students. 
? Management Writing & Communication:  students need to produce individual & team reports 
demonstrating research capacity and critical analysis of particular innovation and strategic issues in a 
specific business context. 

Evaluation mode

The evaluation includes three components: 
? Written Exam (50%)  - January session: The written exam includes a multiple choice questionnaire 
which is designed to assess the students mastering of the concepts and vocabulary related to strategy 
& innovation as presented in the reference book.  In addition short essay questions will enable the 
student to formulate and argument strategic perspectives based on material discussed in class, 
demonstrating their understanding of the innovation focus of this class or based on the management 
conferences. 
? Individual & Team Project (50%)  - June session only The individual & team performance will be 
evaluated based on innovation workshops contribution and the innovation strategy project final report 
and presentation   The requirements are designed to enable students to demonstrate their 
understanding of the innovation strategy in a selected business environment, their capacity to present 
their team project research, their capacity to work and communicate as a team, their creativity applied 
to the innovation strategy for the specific business environment selected.   
The final project report and presentation will be presented to a jury assessing the value of the 
innovation strategy.  Separate detailed guidelines are provided. 
? Participation ( extra 10%)  - Participation is assessed based on contribution to all class, to management 
conferences, additional proposed activities related to this course as well as through individual 
feedback and interaction during classes and workshops

Bibliography

Gerry Johnson, Richard Whittington and Kevan Scholes; 
Exploring Strategy - Text & Cases - 9th edition ; FT Prentice Hall, Pearson Publishing, 2011 
ISBN 978-0-273-71192-6 and 
Pervaiz K. Ahmed and Charles D. Shepherd; 
Innovation Management Context, Strategies, systems & processes 
FT Prentice Hall, Pearson Publishing, 2010 
ISBN 973-0-273-68376-6